Інформація на цьому сайті не оновлюється. Відвідайте наш новий сайт

Політехніки відновлюють важливі об’єкти Львова: дипломники ІАРХ відреставрували портал XIX століття

У межах дипломного проекту двоє студентів-магістрів другого курсу кафедри реставрації архітектурної і мистецької спадщини Інституту архітектури – Наталія Алексеєва та Роман Колодій відреставрували вхідний неоренесансний портал XIX століття та фігурку Діви Марії у ньому над галереєю «ІконАрт», що на вулиці Вірменській, 26.

Молоді реставратори та їхній науковий керівник Олег Рибчинський припускають, що співавтором херувимів, виліплених на порталі, може бути ще один політехнік – відомий скульптор ХІХ століття Леонард Марконі або хтось із його учнів.

– Скульптура Діви Марії, яка стоїть на місяці, обвитому змієм, походить зі ХVII ст. На Вірменській – її третє місце розташування. Я припускаю, що вона могла перебувати на одній з кам’яниць вірменського кварталу, але після пожежі та перебудови кварталу, її перемістили до монастиря сестер-бенедиктинок, що був на території сучасного Вірменського собору. Там збереглися ще 2 подібні скульптури. Їхній автор – скульптор другої половини XVII ст. Олександр Прохенкович. У кінці ХІХ ст., коли будували будинок на Вірменській, 26, фігуру, вирізану з вапняку, перемістили у той портал, де вона є сьогодні. Я доповнювала голову змія, частину місяця, складки одягу, ручки й ніжки Богородиці. З обох боків та над скульптурою на порталі розміщені херувими. Маємо теорію, що їхнім автором міг бути або Марконі, або його учень. Тоді скульптор якраз співпрацював із архітектором Альбіном Загурським, автором будинку і порталу. Риси обличчя херувимів на порталі дуже подібні на риси тих скульптур Марконі, авторство яких відомо достеменно, – розповідає Наталя, яка займалася скульптурою.

Роман Колодій реставрував портал, запроектований наприкінці ХІХ ст. спеціально для старшої за нього фігурки Богородиці.

– Портал – це обрамлення входу до кам’яниці. Його розміри 5,8×2,35 м. Упродовж майже двох років ми проводили наукові дослідження об’єкта, фотофіксацію. 2013-го року очистили портал та скульптуру, з’ясували його первісні кольори, адже в другій половині ХХ ст. колір фасаду будинку змінили. На самому порталі, виготовленому з романського цементу, були деякі втрати. Наприклад, справа бракувало квадрів, – довелося їх доробити з такого ж матеріалу. Під кінець я закріпив та консервував об’єкт, бо в романському цементі за десятки років виникло чимало тріщин. Найважче було тонувати всі ті речі, які я доповнював, щоб якнайбільш точніше наблизити їх до оригінального кольору, – каже Роман.

Два роки тому, після закінчення бакалаврату, Роман і Наталя мали першу серйозну практику в реставрації: їх залучали до відновлення скульптур на палаці Любомирських (площа Ринок, 10).

Також у червні науковці кафедри РАМС консультували виконавців реконструкції постаменту пам’ятника Т. Шевченку у Львові. На замовлення Галицької райадміністрації там переукладають гранітні плити.

– Вся проблема в тому, що при побудові постаменту в 90-х роках використовували неякісні матеріали. В основному там – пісок, цемент і камінь. Під час дощу зі швів між плитами виділяється кальцій. Оцьому виділенню та трісканню плит якраз і намагаються запобігти. Дуже добре, що будівельні фірми звертаються до нас за консультаціями. Це позитивна практика, хоч для такого ремонту ніяких авторських дозволів не вимагається, – зазначив один із архітекторів – авторів проекту пам’ятника професор кафедри РАМС Юрій Диба.